onsdag den 3. februar 2010

Sverige i krise samtaler over Saab

General Motors siger, at det er "evaluere" forespørgsler fra flere partier i sin svenske bil virksomhed Saab.

Hollandske firma Spyker fornyes et tilbud til virksomheden om søndagen. GM har indtil 1700 US Eastern Time (2200 GMT) mandag til at reagere på tilbuddet.

Det følger GM \ 's erklæring i fredags, at det ville starte en nedlæggelse Saab efter de indledende samtaler med Spyker mislykkedes.

Spyker \ 's administrerende direktør Victor Muller sagde, at han var "meget overbevist" hans nye tilbud ville føre til en aftale.

"Vi har gjort alt for at løse de problemer, der var at forhindre indgåelsen af denne sag, og vi har bedt om GM og alle andre involverede parter til seriøst at overveje dette tilbud," Hr. Muller sagde.

"Vi er meget overbeviste om, at vores fornyede tilbud vil fjerne det dødvande, der stod i vejen for en aftale på fredag, og det vil stadig give os mulighed for at indgå aftalen før udløbet af den frist, der oprindeligt er fastsat af GM."

Spyker har fremlagt en ny 11-punkts forslag til GM, i de emner, der sluttede forhandlingerne.

Den primære bagmænd i Spyker tilbuddet omfatter den russiske bank Tycoon Vladimir Antonov og hans Convers Group.

Sverige \ 's fagforeninger har opfordret GM til at overveje nye tilbud.

IF Metall formand Stefan Loefven sagde: "Jeg forstår frustrationen, som alle, der er afhængig af Saab, til at blive kastet mellem håb og fortvivlelse er forfærdeligt. GM skal nu svare igen med en seriøs undersøgelse af de nye tilbud."

Saab beskæftiger 3.400 mennesker i Sverige, og GM har anslået, at 8.000 mennesker ville lide indirekte fra den planlagte lukning.

Sidste år, Saab mistet 3 milliarder kroner (DKK 255m; $ 412m). Det har ikke givet overskud siden 2001 og består 1,1% af GM \ 's globale salg sidste år.

GM lovet at blive en slankere virksomhed, da det kom frem fra konkurs beskyttelse i juli i år. Det havde været ramt af en kraftig nedgang i salget - dels på grund af den finansielle krise, men også på grund af hård konkurrence fra japanske konkurrenter.

Virksomheden er nu 62% ejet af den amerikanske regering.

GM planlægger at fokusere på sine fire centrale mærker - Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC - såvel som sin europæiske forretning Opel.

Ingen kommentarer: